97% van de Belgen vindt dat de overheid toegang tot gezond voedsel moet garanderen, omdat dit een fundamenteel mensenrecht is. Dat blijkt uit een onderzoek onder meer dan 1.153 respondenten in Vlaanderen en Wallonië, uitgevoerd door softwarebedrijf Unbox.
Volgens de respondenten uit het onderzoek moet de overheid het voortouw nemen in het garanderen van toegang tot gezond voedsel voor iedereen. 53% van de respondenten was het ermee eens dat werkgevers hun werknemers zouden moeten belonen met toegang tot gezond voedsel.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek naar toegankelijkheid van gezond voedsel opgelijst:
§ 97% van de Belgen – ongeacht leeftijd, geslacht, werk of regio – is van mening dat toegang tot gezond voedsel een fundamenteel mensenrecht is en zou moeten zijn;
§ 86% van de Belgen – ongeacht leeftijd, geslacht, werk of regio – vindt dat de overheid verantwoordelijk is voor het verschaffen van toegang tot gezond voedsel;
§ 52% van de Belgen vindt dat het de verantwoordelijkheid is van werkgevers om hun werknemers toegang tot gezond voedsel te garanderen, terwijl 36% het tegendeel beweert;
§ 70% van de Belgen uit alle leeftijdsgroepen vindt dat gezond voedsel duurder is dan ongezond voedsel;
§ Het stereotype van de "ongezonde arbeider" bestaat nog steeds: 82% van de Belgen gelooft dat het beroep van mensen invloed heeft op hun eetgewoonten.
Gezond voedsel is duurder dan ongezonde alternatieven
Gezond voedsel wordt als duurder aanzien dan ongezonde alternatieven. Meer dan 70% van de Belgen denkt dat ongezond voedsel de goedkoopste optie is in de supermarkt.
Bovendien is 82% van mening dat het beroep een bepalende factor is in de eetgewoonten van een individu, wat suggereert dat het stereotype van de ongezonde arbeider nog steeds bestaat.
Lockdown en eetgewoonten
Vragen over de effecten van de lockdown op de eigen eetgewoonten leverden enkele verrassende resultaten op. De lockdown heeft de eetgewoonten van de Belgen ofwel helemaal niet veranderd, ofwel extreem beïnvloed.
Slechts 25% van de respondenten greep terug naar oude eetgewoonten nadat de lockdown was beëindigd.
Marc FERLET, communicatieverantwoordelijke bij Unbox legt uit: "Het bevestigt onze overtuiging dat er een enorme vraag is naar - en een echte behoefte aan - toegang tot betaalbaar gezond voedsel voor alle Belgische demografische groepen, zowel in perceptie als in realiteit."
"Ik ben ook blij om te zien dat mensen vinden dat overheden daarin een grotere rol moeten spelen. Het moedigt ons bij Unbox aan om onze inspanningen voort te zetten om gezond voedsel toegankelijker en betaalbaarder te maken. Dit zal niet alleen het individuele welzijn verhogen, maar ook de medische kosten van ons land verlagen.
En we hebben eindelijk iets gevonden waar alle Belgen het over eens zijn! " vult Ruben VERHELST, medeoprichter en COO, verder aan.
Het onderzoek (online en offline) vond plaats van 4 juli tot 15 juli. De enquête werd geleid door de onderzoeksafdeling van Unbox om te peilen naar de mening van Belgen omtrent toegang tot gezond voedsel.
Aan het onderzoek namen meer dan 1.153 respondenten in Vlaanderen en Wallonië deel. Vorig jaar lanceerde Unbox een programma met Delhaize om klanten te belonen die hun winkelkarren vulden met NutriScores A & B-producten.
Meer informatie hierover vind je op www.ucoin.be
Bekijk de volledige uiteenzetting van de resultaten op www.unbox.work/blog
Over Unbox
Unbox is een softwarebedrijf gespecialiseerd in beloningssystemen om verantwoorde koopkracht te creëren.
Als expert in het gebruik van beloning – in de vorm van verhoogde koopkracht om goed gedrag te bevorderen – gebruikt het software om parallelle beloningssystemen te ontwikkelen die belangrijke maatschappelijke kwesties aanpakken. Meer informatie op www.unbox.work'